Omgaan met pijn

Iedereen weet dat bevallen pijn doet. Maar elke bevalling is anders en iedere vrouw ervaart de weeën verschillend en gaat er anders mee om. Hoe jij het gaat ervaren weten we nu nog niet, maar er zijn mogelijkheden om de pijn te verzachten.

Een goede voorbereiding op de bevalling d.m.v. een zwangerschapscursus of het lezen van boeken over de bevalling en het schrijven van een geboorteplan, geeft rust. Zo heb je de regie van je bevalling in eigen hand en weten de mensen om je heen hoe ze je kunnen steunen.

Bij beginnende weeën helpt het om afleiding te zoeken door bijvoorbeeld te lezen, tv te kijken of iets anders te doen wat je afleiding geeft.

Mogelijkheden in de thuissituatie

Op den duur worden de weeën sterker en komen vaker: probeer dan verschillende houdingen uit. De een loopt graag, de ander ligt graag op de zij; welke houding je ook aanneemt maakt niet uit, zolang jij op die manier de weeën goed weg kunt puffen. Ook je ademhaling en de manier waarop je de weeën weg ademt en wegzucht is belangrijk. Het helpt ontspannen en je kunt hierdoor de weeën beter opvangen.

Warmte is een goede pijnstiller en belangrijk bij de bevalling. Onder de douche of in bad gaan helpt goed om te ontspannen en je voelt de pijn minder. Maar ook een kruik of hittepit in je rug kan goed helpen.
Soms is het fijn als  je partner je rug masseert. Massage leidt ook af van de pijn. Ook hier geldt dat internet je meer kan vertellen: bevallingspijn.nl bijvoorbeeld.

Alternatieven tegen de pijn

Acupunctuur, hypnose, aromatherapie en acupressuur zijn behandelingen die je kunnen helpen te ontspannen tijdens de weeën, maar dit wordt niet veel gebruikt tijdens een bevalling. Eigenlijk moeten die in de zwangerschap al worden uitgeprobeerd om te zien of het iets voor jou is.

Verder bestaat er de mogelijkheid om de pijn te verlichten d.m.v. een geboorte Tens. Je kunt deze zelf aanschaffen of lenen. Mogelijk dat je verzekering hem ook vergoed.
De geboorte TENS geeft kleine stroomstootjes d.m.v. elektrodes op je rug. Het geeft een prikkeling of tintend gevoel waardoor de pijn minder sterk aanvoelt. Bij rug weeën kan de TENS effectief zijn.

Pijnbestrijding in het ziekenhuis

Voor pijnstilling met medicatie moet je altijd naar het ziekenhuis. Omdat jij en de baby meer gecontroleerd moeten worden, dragen wij de zorg en begeleiding van de bevalling over aan de gynaecoloog. Meestal begeleidt de klinisch verloskundige van het ziekenhuis dan de bevalling. Zij werkt onder supervisie van de gynaecoloog.

Er zijn twee mogelijkheden van pijnbestrijding in de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken

Pethidine

Pethidine wordt toegediend via een injectie in je bovenbeenspier: het werkt binnen ongeveer 30 minuten en de werking ervan duurt zo’n 4 uur.
De toppen van de weeën worden minder, maar je verneemt de weeënpijn nog wel.
 De nadelen van pethidine zijn dat je niet meer mag lopen en je er misselijk van kan worden met soms braken. Het mag ook niet aan het eind van de ontsluiting worden gegeven, omdat er een ademhalingsproblemen kunnen optreden bij de baby vlak na de geboorte.

Epidurale anesthesie of wel ruggenprik

Een ruggenprik houdt in dat er verdovende medicijnen door een slangetje in de epidurale ruimte van je ruggenwervel toegediend worden.
Het slangetje blijft zitten en wordt aangesloten op een pomp, die de hoeveelheid medicijnen regelt.
 Het medicijn blokkeert het overbrengen van pijn door de zenuwen in of rond de wervelkolom naar je buik.

Voordelen
Geen pijn vanaf je middel, je blijft alert,en je kunt even slapen. 95% van de bevallende vrouwen voelt geen pijn. Er zijn geen nadelige gevolgen voor je kind of voor het geven van borstvoeding.

Nadelen
Je moet op bed blijven, de bevalling duurt langer, er is meer kans op een kunstverlossing of een knip en er is meer kans op infecties. Na afloop heb je kans op hoofdpijn en er is een verhoogde kans op koorts bij je baby waardoor je baby direct na de geboorte antibiotica moet krijgen.
En soms moet je wachten op het plaatsen van een ruggenprik i.v.m. drukte op de OK